De stap naar een incassobureau
YES!! Je hebt die leuke klant binnengehaald die je al een tijdje op het oog had en graag je diensten aan wilde aanbieden.
Het eerste telefonische gesprek ging hartstikke goed en zowel jij als je klant hebben er zin in. Bij het 2e “live” gesprek kwam er nog meer vertrouwen. Jullie komen een tarief en een betalingstermijn overheen, jij stelt een opdrachtbevestiging op, de klant tekent en je start met je diensten voor hem.
Tussentijds is er veel contact en je geeft meer dan 100% om deze (ideale) klant volledig van dienst te zijn. Wat logisch is, want je levert nu eenmaal topkwaliteit!
De eerste maand is om en je maakt met plezier je factuur op en stuurt deze naar de klant. Na 2 dagen check je nog even of hij alles goed heeft ontvangen. “Ja hoor, geen probleem, betaling komt in orde”.
Een dag voor de 14 dagen zijn verstreken, bel je nog eens voor alle zekerheid want de betaling is nog niet binnen en zo weet de klant ook dat je er bovenop zit. De klant, vriendelijk als altijd, zegt weer “geen probleem en komt in orde” en… zegt hij: “14 dagen betalingstermijn is volgens mij niet wettelijk!” Maar jij weet, wij zijn deze betalingstermijn overeengekomen.
Oké, rode vlag! Dit duidt al op een “aarzeling” in een tijdige betaling. Stuur dan één dag tot vijf dagen na de vervaldatum een vriendelijke herinnering, dat werkt ook nog wel eens.
Ik houd gewoon niet van betalen!
Maar helaas, die betaling is er na 3 weken nog niet en na 4 weken nog niet. Tijd voor een herinnering! Deze stuur je netjes naar het opgegeven adres…. maar geen reactie. Nog even bellen dan… er wordt niet opgenomen. Is het e-mailadres wel goed. De twijfel slaat toe. Heb je je dan zo vergist? Check, check, dubbelcheck. E-mail is goed, telefoonnummer is goed… en nu?
Bovenstaande is dus al debiteurenbeheer. Je kunt zelf al veel doen namelijk. Maar als het echt niet meer lukt en je klant reageert nergens meer op dan is het tijd om dit over te dragen aan een Incassopartij.
Je kent het gezegde: “Vreemde ogen dwingen”? Over het algemeen geldt dit ook voor de klant-incassopartij relatie.
Maar, hoe kies je de juiste incassopartij? Waar je sowieso op moet letten is dat jíj een goed gevoel hebt bij de Incassopartij. Praat open over hetgeen je al hebt gedaan om betaald te krijgen en wat je gevoel erbij is. Een goede Incassopartij probeert namelijk de zakelijke relatie enigszins in stand te houden (mocht je dat nog willen uiteraard). Tevens is een slagingspercentage en referenties van klanten ook wel iets wat je kunt checken (op de website of social media).
Cashcontrol heeft echt aandacht voor jouw incasso! Wij komen dezelfde dag als jouw aanvraag in actie. En, ook belangrijk, wij nemen alle zorg uit handen. Je krijgt van ons statusupdates en heel vaak is alleen een brief of telefoontje van ons als genoeg om de betaling of reactie binnen te krijgen.
Wij hebben een slagingspercentage van 70%. En natuurlijk gaat de ene incasso makkelijker dan de andere, niet elke ondernemer of organisatie is hetzelfde natuurlijk. Niet iedereen is bevattelijk voor de druk van een Incassobureau en doen alsof hun neus bloedt 😊.
En dan…. (wederom) YESSS!! De betaling is eindelijk ontvangen. Jij blij en wij blij!
Als de samenwerking tot volle tevredenheid is geweest, kan Cashcontrol je dusdanig adviseren dat een dergelijk traject niet meer voorkomt. Wij kunnen adviseren vanaf het vinden van nieuwe opdrachtgevers, het opzetten van de acceptatieprocedure betreffende nieuwe opdrachtgevers en wij kunnen jouw debiteurenbeheer volledig inrichten.
Wij snappen best dat het lastig is de stap te nemen om een incassobureau in te schakelen. Maar geloof ons, iedere ondernemer krijgt hier wel mee te maken en het is niets waarover je hoeft te schamen.
Zit je momenteel in een situatie waar je factuur niet op tijd wordt betaald? Neem dan contact met ons op. We staan voor je klaar!
Cashcontrol incassodiensten B.V. , Lange Nieuwstraat 227, 3111 AJ Schiedam
Telefoon: 010 482 80 00 / E-mail: incasso@cashcontrol.nl of sales@cashcontrol.nl